fbpx

Meer Klanten Aantrekken Door Jouw Klanten Beter Te Kennen

Wanneer je je afvraagt hoe je meer klanten kan aantrekken, is het belangrijk een antwoord te hebben op deze vraag:

“Waar zit mijn klant eigenlijk mee?”

Zeer wellicht heb je zelf al eens dé grote fout begaan die iedere andere ondernemer ooit wel eens maakte: zelf (proberen) bedenken waar die mensen mee zitten…

Meer Klanten Aantrekken Door Jouw Klanten Beter Te Kennen

Ik loste het op een pragmatische manier op, zonder enorm veel geld uit te geven aan marktonderzoek. Hier lees je hoe.

More...

De basis van succes in je bedrijf

Die basis ligt bij het kennen van jouw klanten en daar een product rond op te bouwen waar zij nood aan hebben. Alleen zo kan je meer klanten aantrekken. Weten waar ze wakker van liggen. Weten waar ze ondersteuning in kunnen én willen gebruiken. Iedere ondernemer heeft ooit wel eens gezondigd en daarbij een heleboel veronderstellingen gemaakt. Net als ik. Met het gekende resultaat:

  • Moeilijk om klanten te vinden
  • De klanten die je dan vindt hebben uiteenlopende interesses en noden
  • Klanten vinden vraagt enorm veel tijd en geld
  • Uren verdwijnen in het vinden van de juiste teksten / boodschappen om jouw klanten te kunnen bereiken via de verschillende kanalen
  • Wisselend succes bij betalende advertenties op Social Media

De enige manier om het zeker te weten? Het ze vragen… De resultaten waren in ieder geval meer dan waardevol!

Hoe kom ik te weten waar mijn klanten problemen mee hebben?

Ik hoor je al denken: hoe ga ik ooit de informatie van mijn klanten krijgen? Zijn ze wel bereid met te zeggen waar zij mee zitten en welke problemen ze graag opgelost zien worden? Je hebt verschillende opties, met ieder een apart prijskaartje.

Marktonderzoek laten doen door een bureau

Deze kosten veel geld en tijd en zijn zeker de moeite waard. Wel te bekijken hoe betrouwbaar de gegevens zijn als je echt in een kleine niche of markt gaat werken.

Onderzoek doen op het internet

Je kan op zoek gaan naar blogs / feedbacks op blogs / social media berichten van en voor jouw klanten om te zien wat er werkt. Er zijn ook een heleboel betalende tools die je hier in kunnen helpen, die efficiënter worden naarmate je jouw doelgroep en de mogelijke issues beter kent.
Een deel doe je gratis, een deel is betalend. Wat je ook kiest, het is altijd tijdrovend en verwacht al een zekere kennis om het efficiënt te doen

Je kan het ze vragen

Oeps, zo eenvoudig? Ja hoor! Hoe je het doet kies je zelf.
Je kan naar een beurs gaan en het ze vragen, je kan mensen opbellen en feedback vragen, je kan een enquête opzetten, je kan mensen uitnodigen voor een event en ze daar in groep de vraag stellen, …
Hoe je het doet maakt niets uit, het resultaat telt.

Wellicht zijn er nog wel meer, geef me dan gerust een gil, ik vul ze graag bij aan.

Pragmatische aanpak

Ik ben persoonlijk nogal van de pragmatische aanpak en wou vooral snel resultaat. Ik geef jullie hieronder mee hoe ik het gedaan heb. Er bestaan ongetwijfeld nog andere manieren.

Ik wou vooral op een relatief snelle manier een redelijk beeld krijgen van waar mijn ideale klanten mee zitten om te kijken waar ik de grootste meerwaarde kan bieden voor hen. Is mijn aanpak ideaal en 100% wetenschappelijk verantwoord? Neen. Het is wél een goede indicatie waar ik met de nodige voorzichtigheid mee aan de slag kan.

Concrete stappen

Ik heb gekozen voor een zeer minimalistische aanpak: een Google Forms formulier met enkele vragen waar ik input op wou, met vragen die zo breed mogelijk gingen. Ik wou namelijk zelf geen enkele veronderstelling maken.

Met deze stappen kan je er zelf snel achterkomen waar ze mee zitten.

Stap 1. Doelgroep

Schrijf voor jezelf op wie jouw ideale klant is. Maak dit zo specifiek mogelijk.

Stap 2. De vragen


Verzamel enkele vragen die je wil stellen. Als je wil zien wat de mijne waren, van harte welkom op deze link.

Stap 3. Begeleidende tekst


Maak een korte begeleidende tekst waarin je duidelijk stelt wie je zoekt en waarom je dit doet. Kwestie van het achterdocht van bij het begin de kiem in te smoren.

Stap 4. Maak een online enquête

Zorg ervoor dat mensen jouw vragen makkelijk online kunnen invullen. Gratis mogelijkheden zijn Google FormsSurvey Monkey, een plugin op jouw website, …

Er is ook betalende software te vinden met meer features.

Belangrijk: Zorg er wel voor dat je gemakkelijk de input kan overbrengen in een spreadsheet software (vandaar ook mijn keuze)

Stap 5. Delen van de enquête

Post de link met een bijpassende tekst op jouw social media accounts (zowel privé als bedrijfsaccounts) met de vraag aan mensen om hem in te vullen of door te spelen aan andere mensen die beter bij het profiel passen.

Durf ook mensen in jouw omgeving de vraag te stellen om jouw enquête te delen voor jou.

Ga ook op zoek naar plaatsen waar jouw ideale klant rondloopt en post daar zeker ook de vraag! Je zal versteld staan hoeveel mensen het met plezier invullen.

Stap 6. Resultaten analyseren

Eens je een aantal resultaten hebt, kan je trends beginnen zien en analyses loslaten op de input.

Ik heb de antwoorden eenvoudig weg gecategoriseerd en in enkele eenvoudige taartdiagrammen gestoken. Met toch wel een aantal verrassende inzichten tot gevolg.

Geef zeker ook feedback op de plaatsen waar je de vraag hebt gesteld.

Stap 7. Informatie gebruiken

Gebruik die info in jouw bedrijf en bedrijfscommunicatie. Niet om mensen te strikken, wel om een oplossing aan te bieden op de problemen waarmee die ideale klanten echt geholpen zijn.

 ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk mensen kan overtuigen de enquête in te vullen, toch nog even enkele bedenkingen:

  • Zorg dat de mensen het snel kunnen invullen.
    Als er 30 vragen op staan, vallen er tijdens het invullen veel meer af dan wanneer het er bijvoorbeeld maar 6 zijn.
  • Hou het zo anoniem mogelijk.
    Mensen hebben niet graag dat ze snel geïdentificeerd kunnen worden rond hun problemen. Het gaat er ook voor zorgen dat ze sneller geneigd zijn hun info achter te laten.
  • Je kan er gerust een extra incentive aan koppelen
    vb. een cadeaubon verloten.
    Let wel op. Je bent beter met enkele antwoorden minder dan antwoorden van minder ideale mensen die toch een kans willen wagen om die bestelbon in handen te krijgen.
  • Stel de vragen vanuit een onbetwistbare integriteit
    Namelijk vanuit jouw wens om mensen verder te helpen. Als jouw doel enkel winst is, zal je merken dat je vanzelf andere en vaak minder resultaten gaat krijgen.
  • Minimum aantal antwoorden nodig
    Probeer, voor de statistische correctheid, toch minstens 30, en liefst nog zelfs 40 antwoorden bijeen te sprokkelen voor je conclusies gaat trekken.
  • Mensen helpen graag andere mensen.
    Dus als je het op een kwetsbare manier vraagt om jouw enquête in te vullen, doen ze dat met enorm veel plezier.

De resultaten

Met de gekregen resultaten kan je daarna weer een heleboel dingen aanpassen en finetunen.

Deze grafiek geeft een overzicht van de issues waar deze klantengroep mee zit.

  • Zo kan je onder andere:kijken of de noden overeenkomen met de boodschappen die jij meegeeft op social media: het is cruciaal om in dezelfde taal te spreken als die van jouw klant
  • kijken of jouw aanbod daar wel bij past
  • beslissen om nog verder te gaan verfijnen in de bevraging of in jouw aanbod
  • checken of het wel bij jou past (niet onbelangrijk!!!)
  • onderwerpen zoeken die hier bij passen om te gaan bloggen

Mogelijkheden legio.

1 ding staat vast: je staat een pak dichter bij meer klanten aantrekken dan voor je het deed.

Benieuwd naar de resultaten van mijn onderzoek? Die kan je hier terugvinden.

Kan je zelf wel wat ondersteuning gebruiken bij het aantrekken van meer klanten (en meteen ook de juistere klanten) om dichter bij financiële zekerheid en rust te komen in jouw onderneming?

Aarzel dan niet om jouw gratis en vrijblijvende strategiesessie te boeken. We sparren samen een uur over mogelijke oplossingen zodat je gegarandeerd dichter bij de oplossing staat dan daarvoor.

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply:


Fatal error: Uncaught ArgumentCountError: Too few arguments to function Jetpack_Subscriptions::comment_subscribe_init(), 1 passed in /home/leffcoac/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 286 and exactly 2 expected in /home/leffcoac/public_html/wp-content/plugins/jetpack/modules/subscriptions.php:602 Stack trace: #0 /home/leffcoac/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php(286): Jetpack_Subscriptions->comment_subscribe_init('') #1 /home/leffcoac/public_html/wp-includes/plugin.php(208): WP_Hook->apply_filters('', Array) #2 /home/leffcoac/public_html/wp-content/themes/focusblog/comments.php(83): apply_filters('comment_form_su...', '') #3 /home/leffcoac/public_html/wp-includes/comment-template.php(1510): require('/home/leffcoac/...') #4 /home/leffcoac/public_html/wp-content/themes/focusblog/single.php(54): comments_template('/comments.php', true) #5 /home/leffcoac/public_html/wp-includes/template-loader.php(78): include('/home/leffcoac/...') #6 /home/leffcoac/public_html/wp-blog-header.php(19): require_once('/home/l in /home/leffcoac/public_html/wp-content/plugins/jetpack/modules/subscriptions.php on line 602